Vet du vad som händer när Black Week och julhandeln äger rum? Då fullkomligen exploderar svenskarnas shoppingbeteenden. Och tro det eller ej – män och kvinnor shoppar på helt olika sätt. Här berättar vi hur olika vi tänker när vi klickar hem våra favoriter!
Män är priskänsliga och galna i teknik
Män lockas mest av teknikprodukter under Black Week. Tänk elektronik som stora tv-apparater, nya smartphones och spelkonsoler – för männen är det som julafton redan i november! Enligt PostNords E-barometern passar hela 69 % av alla män mellan 18-29 på att fynda teknik.
Det som lockar männen mest är:
Stora köp. De väntar gärna med att köpa dyra grejer tills det är dags för rean.
Ny teknik. Nya produktlanseringar som iPhone 16 får de att rycka i pekfingret.
Kvinnor fyndar skönhet, stil och barnprodukter
Kvinnor mellan 30-49 år är proffs på att shoppa skönhet, kläder och barnprodukter. De har koll på precis när favoritsminket är på rea eller när barnens kläder behöver bytas ut. 75 % av kvinnorna i den här åldersgruppen shoppar under Black Week.
Det som motiverar dem mest är:
Att ta hand om sig själva. Skönhetsprodukter går åt som smör i solsken.
Familjens behov. Leksaker, barnkläder och julklappar står högt upp på listan.
Både män och kvinnor älskar en bra deal
Man kan göra det lätt för sig och säga att män shoppar teknikprylar och kvinnor skönhet, men ibland suddas faktiskt gränserna ut. Både män och kvinnor älskar att göra fynd, och vem tackar nej till en bra deal på något man verkligen behöver?
Tips för att göra smarta shoppingfynd
Vill du få ut mesta möjliga av din shopping på reor som Black Friday? Tänk då så här:
- Om du är teknikfantast: Håll koll på elektronikreorna.
- Om du älskar mode: Spana in kläder, skönhetsprodukter och accessoarer.
- Oavsett vad du gillar att shoppa: Registrera dig för nyhetsbrev och kundklubbar för de hetaste erbjudandena, och se de bästa dealsen här på DealGuru!