Idag, den 11 juni 2024, meddelade Axfood AB att de köper butikskedjan City Gross. Detta är en stor förändring på den svenska dagligvarumarknaden. Axfood ägde sedan tidigare 9,9 procent av City Gross, men nu ökar de alltså sitt ägande till 100 procent efter en överenskommelse med ägaren Bergendahl Food Holding. Prislappen för butikskedjan var två miljarder kronor.
Affären stärker Axfoods position på marknaden för stormarknader
Axfoods vd och koncernchef, Klas Balkow, var entusiastisk över affären. Han betonade att Axfood planerar att utveckla City Gross koncept och effektivisera driften för att göra kedjan mer konkurrenskraftig bland stormarknaderna på marknaden. Med denna affär utmanas marknadsledarna och Axfood stärker sin position.
City Gross har haft utmaningar på grund av hög inflation och interna förändringar på företaget. Nu kan de använda Axfoods erfarenhet och kunnande för att förbättra och effektivisera sin verksamhet. Det långsiktiga målet är att City Gross ska vara lönsamt senast 2026 och därefter öka sin lönsamhet successivt.
Vad detta betyder för marknaden och konkurrensen
Axfood äger sedan tidigare både Willys och Hemköp, och med detta förvärv har de tagit ett stort steg mot att öka sin marknadsandel från cirka 21 procent. Det är en stor förändring på en marknad där ICA dominerar med cirka 50 procent, Coop är trea med omkring 17 procent och Lidl fyra med cirka 6 procent.
Genom att köpa upp City Gross blir Axfood mer konkurrenskraftigt mot ICA, Coop och Lidl. Kortsiktigt späds Axfoodkoncernens rörelsemarginal ut med cirka 0,3 procent under de tolv första månaderna från tillträdesdagen. Men på längre sikt förväntas affären hjälpa Axfood att nå sitt finansiella mål om en rörelsemarginal på minst 4,5 procent.
Effekterna för svenska konsumenter
För svenska konsumenter av mat kan Axfoods köp av City Gross leda till en ökad konkurrens bland stormarknaderna. Förhoppningsvis kan detta leda till bättre priser, större utbud och en bättre kundupplevelse i City Gross butiker. Axfood har trots allt ett starkt fokus på effektivisering och utveckling, så vi kan förvänta oss en mer modern och kundcentrerad shoppingupplevelse.
Så även om en stor butikskedja ser ut att försvinna från marknaden kan affären leda till en ökad konkurrens som i slutändan gynnar kunderna. Oavsett är det en stor förändring på den svenska dagligvarumarknaden, eftersom Axfood stärker sin position och utmanar jätten ICA på ett helt nytt sätt.
Affären måste godkännas innan den går i lås
Även om affären har meddelats av Axfood måste den godkännas innan den på riktigt går i lås. Köpet finansieras med hjälp av Axfoods befintliga kassa och krediter. Men den väntar nu på godkännande från Konkurrensverket och EU-kommissionen. Förutsatt att den godkänns har parterna kommit överens om att tillträdet ska ske tidigast den 1 september 2024.