Floppar genom åren som vi minns
Vissa av Årets julklapp-produkterna är riktiga klassiker – vem minns till exempel inte Pokémon-korten och aktivitetsarmbanden? Men andra produkter har fått stå i skamvrån och skämmas så här i efterhand. Vi tittar lite närmare på några exempel som kanske inte riktigt blev de fullträffar man trott, så förstår du vad vi menar:
Bakmaskinen (1988)
1988 utsågs Årets julklapp för första gången, och valet föll på en bakmaskin. Tanken var att alla skulle börja baka sitt eget bröd hemma – en charmig idé, särskilt om man gillar doften av nybakat bröd.
Men bakmaskinen blev snabbt en hyllvärmare i många hem. Visst, den gjorde sitt jobb, men den var klumpig, högljudd och inte särskilt flexibel. Plus att bröden hade en tendens att fastna i formen. Resultatet blev att många bakmaskiner hamnade längst in i köksskåpen och aldrig såg dagens ljus igen.
Woken (1990)
I början av 1990-talet blev det allt mer populärt med Asien-inspirerad matlagning. Tanken var att woken skulle ge svenska hushåll en smak av det exotiska. Men om vi ska vara ärliga så använder ju inte särskilt många av oss en wok regelbundet. För de flesta blev den istället ett onödigt köp som sällan kom till användning. Visst, den var snygg att visa upp i köket, men när hälften av recepten ändå krävde att man använde vanliga stekpannor föll wokandet snabbt i glömska.
Internetpaketet (1996)
Ja, internet skulle bli framtiden, men när Årets julklapp blev ett internetpaket undrade nog många vad de egentligen skulle göra med det. Det var dyrt att koppla upp sig via modem. Dessutom gick det långsamt och de flesta tyckte att det var krångligt med tekniken.
Tänk dig en tid när det tog flera minuter för en enkel bild att ladda. Det var inte direkt rena drömmen för en barnfamilj. Internetpaketet var en produkt som var före sin tid, och för de flesta blev det en gåva som aldrig riktigt kom till användning.
Spikmattan (2009)
Spikmattan var en produkt som utlovade avkoppling och välmående om du vågade lägga dig på de vassa piggarna. Ja, du läste rätt! Ett kort tag var det faktiskt trendigt att använda en spikmatta, och många tänkte nog att de skulle finna sin inre ro medan de balanserade på de smärtsamma piggarna. Men om vi ska vara ärliga var det mer en smärtsam upplevelse än en avslappnande. Många gav snabbt upp och ställde in mattan i garderoben, där den har samlat damm sedan dess.
VR-glasögonen (2016)
VR-glasögonen sas vara underhållningens framtid – det var åtminstone vad många trodde. Det lät som rena drömmen att kunna sitta i soffan och uppleva en virtuell verklighet. Men problemet var att många VR-glasögon behövde användas ihop med avancerade smartphones eller datorer som kunde köra den här tekniken. Och även om det var imponerande första gången man använde glasögonen tröttnade många snabbt på att gå runt med en stor plastklump på huvudet.
Varför floppade de här julklapparna?
Så vad gick snett för de här produkterna egentligen? Några anledningar som kan ha bidragit till att de aldrig blev de älskade julklappar som HUI hade hoppats på är:
Överdrivet hajpade trender. Vissa produkter, som spikmattan och VR-glasögonen, var extremt populära under en kort tid men visade sig snart vara en fluga. Det var överdrivet hajpade trender som inte kom för att stanna där ute i stugorna.
Höga prislappar. Produkter som bakmaskinen och VR-glasögonen hade höga prislappar. Det gjorde att folk hade höga förväntningar på dem. När produkterna inte levde upp till de högt ställda förväntningarna blev besvikelsen stor.
Krångliga eller icke-användbara produkter. Internetpaketet och woken var två produkter som helt enkelt inte passade in i många svenskars liv. De var krångliga att använda eller var inte tillräckligt användbara för att vara intressanta.
Vi tror att även unisexdoften kommer att floppa
Unisexdoften, som alltså blev Årets julklapp 2024, må kännas modern och rätt i tiden. Men vi tror att den kan ha floppat när vi om några blickar tillbaka på den här utmärkelsen. Anledningarna till det är att:
Unisexdofter är en nischad trend. Idén med könsneutrala produkter är populär bland yngre personer och trendkänsliga konsumenter. Men parfym är ofta något som är starkt kopplad till identitet och stil. Därför kan det vara svårt för en doft som ska passa “alla” att verkligen tillgodose alla personers behov.
Det är svårt att köpa parfymer som julklapp. Parfym är en väldigt personlig produkt som är svår att köpa till andra. Det beror bland annat på att den upplevs olika beroende på hudtyp och vilken doft man gillar. Att ge bort en unisexdoft som julklapp är riskfyllt eftersom mottagaren kanske inte gillar doften.
Den överdrivna hajpen kan skapa orealistiska förväntningar. Som vi redan har varit inne på är en överdriven hajp en fälla som många Årets julklapp-produkter har gått i. Risken är att unisexdoften är så pass hajpad att förväntningarna skruvas upp för mycket. Om doften då inte lever upp till hajpen kan konsumenterna snabbt bli besvikna.
Därför rekommenderar vi att du istället spanar in
de här julklapparna under 500 kr!