Det har blivit allt vanligare att arbeta hemifrån, särskilt i kölvattnet av den globala pandemin. För många innebär detta en möjlighet att göra avdrag för hemmakontor i deklarationen. Men reglerna varierar beroende på om du är anställd, driver en enskild firma eller har ett aktiebolag. I den här guiden benar vi ut de juridiska förutsättningarna för att kunna göra det här avdraget.
Avdrag för hemmakontor som anställd på ett företag
För anställda som arbetar hemifrån (det vill säga arbetstagare) gäller specifika regler för att kunna göra avdrag för hemmakontor. Grundprincipen är att arbetsgivaren normalt sett ska tillhandahålla en arbetsplats. Därför är det ofta svårt att motivera avdrag för hyra av hemmakontor i det här fallet, men det finns vissa undantag.
Kraven för att kunna göra avdrag
För att du ska kunna göra avdraget som anställd behöver följande uppfyllas:
-
Nödvändighet. Det måste vara nödvändigt för tjänsten att du arbetar hemifrån och inte frivilligt.
-
Avstånd. Det måste vara orimligt långt att pendla till arbetsgivarens kontor.
-
Utrymme. Det måste finnas ett särskilt utrymme i bostaden som enbart används för arbete.
Hämta inspiration till hemmakontoret här för att få en bild om hur ett sådant utrymme bör vara inrett.
Detta kan du göra avdrag för
Om kriterierna ovan uppfylls kan du göra avdrag för:
-
Del av hyreskostnad eller räntekostnad för bostaden.
-
Andel av el, värme och vatten.
Avdrag för hemmakontor i enskild firma
Om du är en företagare som driver en enskild firma ser reglerna lite annorlunda ut. Här är det mer accepterat att använda en del av bostaden för företagsverksamhet, men det finns ändå krav som måste uppfyllas.
Kraven för att kunna göra avdrag
När du vill göra avdrag för ditt hemmakontor i din enskilda firma gäller följande krav:
-
Utrymme. Ett specifikt rum som enbart används för företagets verksamhet.
-
Tidsåtgång. Du måste arbeta en betydande del av din arbetstid från hemmakontoret.
Detta kan du göra avdrag för
Om du uppfyller kriterierna ovan kan avdrag göras för:
-
En skälig del av bostadens hyreskostnad eller räntekostnad.
-
Andel av el, värme och vatten.
-
Avdrag för kontorsmöbler och utrustning.
Avdrag för hemmakontor i aktiebolag
För den som driver ett aktiebolag och använder hemmakontoret finns det vissa specifika avdrag som kan göras, men reglerna är strikta.
Kraven för att kunna göra avdrag
För att du ska kunna göra avdrag måste de här kriterierna uppfyllas:
-
Hyresavtal. Det måste finnas ett formellt hyresavtal mellan dig och ditt aktiebolag.
-
Marknadsmässig hyra. Hyran som aktiebolaget betalar måste vara marknadsmässig.
Detta kan du göra avdrag för
Om kriterierna ovan uppfylls kan avdrag göras för:
-
Hyra som företaget betalar till dig för arbetsrummet.
-
Avdrag för kontorsmöbler och utrustning, som exempelvis ett skrivbord till hemmakontoret.
-
Kostnader för el, värme och vatten som kan kopplas till arbetsrummet.
Exempel på situationer då du inte kan göra avdraget
Dessa är några exempel på situationer då det inte är godkänt att göra avdrag för hemmakontor:
-
Ej särskilt inrättat rum. Om rummet som används för arbete hemifrån även används för privat bruk kan du inte göra avdraget. Det kan handla om att arbetsrummet inte är tillräckligt avskilt från övriga bostadsutrymmen, till exempel ett hörn i vardagsrummet.
-
Mindre än 800 timmars arbete hemma. Om du arbetar färre än 800 timmar per år hemifrån uppfyller du inte kraven för avdraget.
-
Tillgång till annan arbetsplats. Om du är anställd och har tillgång till en arbetsplats utanför hemmet kan du inte göra avdrag för hemmakontoret. Det beror på att det då inte anses nödvändigt att arbeta hemifrån, om arbetsgivaren tillhandahåller ett kontor.
Det är viktigt att förstå dessa situationer och hur de skiljer sig från de godkända förutsättningarna. Då kan du bättre avgöra om du uppfyller kraven för att kunna göra avdraget eller om du behöver göra anpassningar.
Vanliga frågor om avdrag för hemmakontor
Hur mycket får man dra av för sitt hemmakontor?
Du kan göra ett schablonavdrag för hemmakontor på 2 000 kronor per år om arbetsrummet finns i en fastighet som du äger, eller 4 000 kronor om du bor i en hyresrätt eller bostadsrätt. Avdraget täcker elkostnader med mera. Du måste ha arbetat minst 800 timmar per år hemifrån.
Hur bokför jag avdraget för hemmakontor i mitt aktiebolag?
För att bokföra ett avdrag för hemmakontor i ditt aktiebolag upprättar du ett hyresavtal mellan dig och företaget. Fördela kostnader som hyra, el, värme och vatten proportionellt. Kontera hyra på konto 5010 (lokalhyra) och el på konto 5060 (elektricitet) och kreditera mot konto 2440 (leverantörsskulder).
Måste man ha egen ingång till hemmakontoret för att kunna göra avdraget?
Nej, du måste inte ha en egen ingång för att kunna göra avdrag för ditt hemmakontor. Om arbetsrummet är en särskilt inrättad del av bostaden kan du göra avdrag för en skälig del av boendekostnaden, även utan egen ingång. Men de kriterier som vi nämner ovan måste uppfyllas.