Scandic Hotels Group lanserade igår en uppdaterad version av sitt lojalitetsprogram, Scandic Friends. Det ska nu ge medlemmarna en mer förmånlig, personlig och digitaliserad upplevelse. Det uppgraderade programmet är en del av företagets strategi för att stärka kundlojaliteten och öka antalet medlemmar markant fram till 2030.
Scandic Friends är det största lojalitetsprogrammet i branschen
Scandic Friends är det största lojalitetsprogrammet inom den nordiska hotellbranschen och har tre miljoner medlemmar. Det har nu genomgått en omfattande omstrukturering. Den nya versionen av programmet har en uppdaterad struktur med sju medlemsnivåer, jämfört med de tidigare fem. Varje nivå är kopplad till skräddarsydda förmåner som ska möta behoven hos både gäster som ofta besöker Scandics hotell och de mer sporadiska gästerna.
Enligt Jens Mathiesen, vd och koncernchef på Scandic Hotels Group, är de lojala gästerna viktiga för företagets fortsatta framgång. “Lojala och återkommande gäster är väldigt viktigt för oss på Scandic. De driver inte bara vår tillväxt, utan skapar också en stark och stabil gemenskap kring våra varumärken. Vi har nu en solid plattform för en förbättrad medlemsupplevelse och skapat förutsättningar för en fortsatt utveckling av programmet och nya spännande partnerskap,” säger Mathiesen.
Programmet har länge varit viktigt för den affärsmässiga strategin
Scandic Friends har sedan tidigare varit en viktig kugge i Scandics affärsmässiga strategi, och under 2023 stod programmet för cirka 38 procent av andelen sålda rumsnätter. Med det nya programmet hoppas företaget kunna öka antalet medlemsbokningar och därmed också sina intäkter.
Utvecklingen av det nya lojalitetsprogrammet har skett på ett noggrant genomarbetat sätt. Thérèse Cedercreutz, Chief Commercial Officer på Scandic Hotels Group, betonar att programmet har utvecklats med fokus på gästernas behov. “Ett gästfokuserat lojalitetsprogram skapat för att ta vara på varje medlemsinteraktion har varit grundläggande fokus under hela utvecklingen. Vi har lagt stor vikt på digitala investeringar för att möjliggöra och skapa ett ekosystem som vi kan utveckla över tid,” förklarar Cedercreutz.
Företaget vill dubbla antalet medlemmar i lojalitetsprogrammet
Det nya Scandic Friends trädde i kraft den 27 augusti 2024. Övergången kommer att ske gradvis, och befintliga medlemmar kommer successivt att flyttas över till det nya systemet under de kommande dagarna. Scandic ser fram emot att släppa fler nyheter och introducera ytterligare personliga förmåner och erbjudanden som en del av sitt uppdaterade lojalitetsprogram.
Hur var det då med de höga målen? Jo, med den nya satsningen på Scandic Friends siktar företaget på att inte bara behålla utan till och med fördubbla sitt medlemsantal till 2030. Det skulle förstärka företagets position som en ledare på den nordiska hotellmarknaden.